Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem.

Thee: de basis les 1

De eerste indruk

Met mijn gezicht hang ik boven de donkerrode, bijna zwarte vloeistof. Ik voel hoe de damp mijn huid streelt en doe mijn best om de geur zo goed mogelijk in me op te nemen. ‘’Bah, dit is echt geen thee!’’ Is de eerste gedachte die door mijn hoofd gaat. Ik ruik chemische stoffen en zie belletjes op het laagje water staan. Smakelijk ziet het er ook niet uit. Niet vergeleken met de pot thee daarnaast. Een mooie helderrode/oranje kleur, zonder belletjes en een aangename zachte geur. Dat belooft meer.

Een wereld van verschil

We zijn op dat moment bezig met een test om de invloed van water bij het zetten van thee te meten. Ik had er vaker van gehoord maar had het zelf nooit ondervonden. Dat komt vooral doordat ik nog nooit twee potten thee met dezelfde hoeveelheid, temperatuur en trektijd maar met ander water naast elkaar heb gezet. Wat een wereld van verschil! Na de zwarte thee voeren we de test nog een keer uit met een groene thee. We gebruiken hiervoor een pot met kraanwater en een pot met omgekeerd osmose water. Weer gaat dezelfde hoeveelheid groene thee in de twee theepotten, wordt het water op dezelfde temperatuur gezet en trekken beide theeën drie minuten. Weer kijk ik vol ongeloof naar de twee heel verschillende kommetjes thee. Daarna kijken we naar de verschillende ph waardes van kraanwater uit verschillende woongebieden. Interessant hoe dat zo veel kan verschillen, en wat dus het effect is op de thee die je zet.

Na wat tests gaan we verder met de lesstof

We leren over de theeplant: de camellia sinensis. Waar de plant groeit, hoe het productieproces eruit ziet, welke soorten thee er zijn en hoe je theeën het beste kunt zetten en herkennen. In mijn werkboek staat een uitgebreid smaakwiel van theearoma’s beschreven, en ik weet op dat moment wat ik de komende weken ga doen.

No Comments

Post a Comment