Alienum phaedrum torquatos nec eu, vis detraxit periculis ex, nihil expetendis in mei. Mei an pericula euripidis, hinc partem.
theereisjapan

Plog: highlights van mijn theereis door Japan

Wat gaat de tijd snel als je er even geen erg in hebt. Het lijkt zo kort geleden dat ik in het vliegtuig stapte om op reis te gaan naar het land waar ik minimaal één keer geweest moest zijn in mijn leven: Japan. Inmiddels ben ik al weer ruim 3 maanden terug in Nederland. Het mooie aan deze theereis vind ik dat ik ontzettend veel heb gezien en gedaan, maar dat het besef van bepaalde dingen nú pas langzaam doordringt. Natuurlijk niet zo gek want al die indrukken verwerken kost even tijd. Ik neem jullie daarom graag mee in mijn mooiste herinneringen.

Japan

Mind your step

Op donderdag 3 mei begon de lange reis op weg naar Tokyo. Natuurlijk super spannend; vroeg opstaan, wachten op Schiphol en dan nog 11 uur achter elkaar in het vliegtuig zitten. Best een uitdaging. Ook was ik erg benieuwd hoe ik zou reageren op het tijdsverschil. In Japan is het namelijk 7 uur later dan hier in Nederland. We kwamen om ongeveer 08.00 uur lokale tijd aan. Na erg kort slapen in het vliegtuig en een landing met veel turbulentie was ik blij dat ik samen met mijn reisgenootje Linda aankwam bij ons hotel Graphy Nezu.

straatinNezu

Straat vanaf ons hotel in Nezu

Op zoek naar de Matcha winkel

We besloten die dag gelijk rond te wandelen en op zoek te gaan naar een aantal tempels. Linda had een mooi zelfgemaakt boekje bij om stempels in te verzamelen. En zo begonnen we onze ”tempels voor stempels-tour”. De eerste was de Gokokuin temple, the god of happiness and wealth.

kalligrafietempel

Kalligrafie bij de Gokokuin temple

In onze reisboeken hadden we gezien dat er in de buurt ook een theewinkel zat. Vol goede moed gingen we op pad. Op een gegeven moment, na een paar keer heen en weer gelopen te hebben, stonden we op de hoek van een straat stil. Al zoekende naar het adres kwam er een oude Japanse dame naar ons toe die ons probeerde te helpen. De communicatie was niet erg makkelijk want er wordt nog steeds weinig Engels gesproken. Maar met haar hulp en het reisboek kwamen we toch op het juiste adres. Het bleek dat we er zelfs voor hadden gestaan!

MatchaWagashi

Matcha met verschillende Wagashi

Culinaire theebeleving

Het mooie van Japan is dat de theecultuur daar echt leeft. Vooral Sencha, Matcha en Hōjicha kom je er veel tegen. Er zijn ontzettend veel verschillende concepten hoe de thee gepresenteerd wordt. Onderstaand een overzicht van een aantal theezaken die we hebben bezocht.

Chachanoma

Bij Cha Cha No Ma krijg je de door jou uitgekozen thee op meerdere manieren gezet

Bij Ippodo Tea Tokyo. Een lange wachtrij voordat je kan zitten maar ook een mooie ervaring. Je mag daar zelf je thee zetten uit een kan

Lokaletheeboer

Bij een lokale theeboer mogen we rondkijken op zijn theeplantage en krijgen we een prachtige theeproeverij

Sakuraiteaexperience

High end tea bij Sakurai Tea Experience. Een combinatie Tea and Foodpairing, hier eten we onder andere de theeblaadje

Obubutea

Proeverij bij Obubu Tea. De Wagashi is een theebloem

Van theeplant tot thee in ons kopje

Gedurende onze reis door Japan hebben we het hele proces van theeplant tot thee in ons kopje meegekregen. Wat ik zo bijzonder vind is dat we zowel bij de lokale theeboeren zijn geweest als bij de grotere thee-export bedrijven. De mensen vertellen vol passie over wat ze doen en waarom ze het doen. We krijgen mooie familieverhalen te horen. Maar ook de complexere onderwerpen komen ter sprake, bijvoorbeeld de benodigde certificaten om de thee naar Europa te krijgen. We krijgen verschillende rondleidingen.

theeboershizuoka

We reizen deze dag met een privébus door het platteland. Het eerste bezoek is aan Moriuchi Tea Farm. Opgezet door een paar lokale theeboeren die thee produceren in de home factory in Shizuoka.

shizuokathee

teafactoryshizuoka

Uitleg in de tea factory over het machinale productieproces

theeproeverij

We mogen de thee ook proeven. Ik vind vooral de Oolong soorten erg bijzonder. Rechts is ook een zwarte Japanse thee te zien

theeveldenshizuoka

Theevelden in Shizuoka

theeveldshizuoka

We krijgen ook rondleidingen in de theevelden

teaharvesting

Leuk om te zien! We komen langs velden waar machinaal geoogst wordt

Zelf thee maken bij Obubu Tea Farm

Na het zien van het productieproces en het machinaal oogsten van thee mogen we ook zelf aan de slag. Na Shizuoka reizen we door naar Wazuka en draaien we een paar dagen mee met de enthousiaste crew van Obubu. Met een busje rijden we hoog de bergen in om thee te oogsten en met eigen handen te maken.

uitzichtwazuka

Uitzicht vanaf de theevelden in Wazuka bij Obubu Tea

theeoogsten

Machinaal thee oogsten in de bergen

handsonteaexperience

Een super interessante hands-on tea experience bij Obubu Tea

Zelf thee maken met de wok bij Obubu Tea

tearolling

Na het wokken wordt de thee gerold om de aroma’s te activeren

handmadetea

Na ongeveer 6 uur wokken en rollen het eindresultaat

Verschillende kleuren petjes

Naast het zien van het productieproces van thee zien we ook hoe de thee daarna verkocht wordt. We hebben dit mogen bewonderen bij de Shizuoka Tea Auction. Producenten en kopers komen hier samen om de theeën te beoordelen. Een mooi spektakel van verschillende kleuren petjes: groen (producent), blauw (kopers) en geel (medewerker tea auction die bemiddelen).

Shizuokatea

sellingteainShizuoka

tastingShizuokatea Shizuokatea

De weg van thee

Tot slot hebben wij deze mooie thee mogen zetten en drinken. Het stilstaan en waarderen van de thee en alle mensen die betrokken zijn bij de productie ervan staan centraal evenals het genieten van de heerlijke smaak. Het was en geweldige reis.